In een aantal landen is het zelfs verplicht om noodsignalen aan boord te hebben. Deze verplichting geldt (nog) niet voor Nederland maar het is zeker een prettig idee om kenbaar te kunnen maken dat je in nood zit bij bijvoorbeeld motorpech op een druk vaarwater. Daarom is het advies om, voor de veiligheid van jezelf en opvarende, één of enkele noodsignalen aan boord te hebben. Afhankelijk van het vaarwater en de tijden dat je, je op het water begeeft is het handig om te kiezen uit handfakkels, parachutesignalen of rookpotten. Beeld je in dat je op een mooie zomerdag (motor)pech krijgt op een druk vaarwater. Het is maar zeer de vraag of je in zo?n situatie de aandacht van een schipper van een (groot) binnenvaartschip kunt trekken door met een handdoek te zwaaien. Door het heldere licht dat een noodsignaal afgeeft ben je echter zeker zichtbaar voor de omgeving. Een handflare of parachuterocket aan boord kan daarom nooit kwaad.
In een aantal landen is het zelfs verplicht om noodsignalen aan boord te hebben. Deze verplichting geldt (nog) niet voor Nederland maar het is zeker een prettig idee om kenbaar te kunnen maken dat je in nood zit bij bijvoorbeeld motorpech op een druk vaarwater. Daarom is het advies om, voor de veiligheid van jezelf en opvarende, één of enkele noodsignalen aan boord te hebben. Afhankelijk van het vaarwater en de tijden dat je, je op het water begeeft is het handig om te kiezen uit handfakkels, parachutesignalen of rookpotten. Beeld je in dat je op een mooie zomerdag (motor)pech krijgt op een druk vaarwater. Het is maar zeer de vraag of je in zo?n situatie de aandacht van een schipper van een (groot) binnenvaartschip kunt trekken door met een handdoek te zwaaien. Door het heldere licht dat een noodsignaal afgeeft ben je echter zeker zichtbaar voor de omgeving. Een handflare of parachuterocket aan boord kan daarom nooit kwaad.
Gebruik de chathulp of neem contact met ons op
Kom live watersport ervaren